1391/9/12 يكشنبه
فیلم سینمایی پرواز به سوی مینو


پرواز به سوی مینو
        1359

 
محصول           : تعاون فیلم و دالی فیلم

کارگردان          : تقی کیوان سلحشور 

تهیه کننده        : حبیب الله اسماعیلی و ابراهیم قاضی زاده

فیلمنامه           : عسگر قدسی

فیلمبردار          : ابراهیم قاضی زاده 

هنرپیشگان       : حبیب الله اسماعیلی، حمید دلشکیب، منوچهر افسری، اکبر یادگاری و شهره کاظمی.

35 میلیمتری، رنگی (ایستمن کالر)

*  کارگری از کارخانه به لحاظ فعالیت‌های سیاسی اخراج می‌شود. او به کتاب فروشی می‌پردازد و بالاخره وارد یک گروه چریکی می‌شود. کارگر چریک بعد از ترور موفق یک نماینده‌ی مجلس، در عملیات ربودن یکی از روسای ساواک از یک میهمانی بالماسکه نیز شرکت می‌کند، این عملیات نیز موفق است.

کارگر در ادامه‌ی مبارزاتش با چند تن از یارانش به زندان اوین حمله می‌کنند که این بار توفیقی نمی‌یابد و به همراه گروهش تیرباران می‌شود.

** پرواز به سوی مینو فیلم سینمایی دیگر سال 1358 است که تقریبا همزمان با فریاد مجاهد تولید آن آغاز می‌شود و از آنجا که تقریبا اکثر گروه سازنده ی فیلم تازه‌کار و کم تجربه هستند و به علاوه سرمایه‌ی کافی در اختیار ندارند توانایی و سرعت عمل لازم را در عرضه‌ی همزمان با فریاد مجاهد ندارند...

ویژگی پرواز به سوی مینو به عنوان دومین فیلم 1358، این است که اولین تولید تعاونی سینمای بعد از انقلاب است که همه‌ی گروه سازنده‌ی فیلم بدون دریافت دستمزد، در کار سهیم هستند.

عنوان پرواز به سوی مینو یکی از اسامی رمز بود که ساواک برای تیرباران و به شهادت رساندن مجاهدین و مبارزین به کار می برد و از آنجا که داستان و ماجراهای این فیلم نیز با مبارزات چریکی گروهی از مجاهدین علیه امپریالیسم و رژیم وابسته به آن و درگیری های آنان با سازمان مخوف ساواک در ارتباط است این عنوان برای فیلم انتخاب شده است.

 
    ***  ... پرواز به سوی مینو، فیلمی که می‌توانست قابل قبول، و حتی راهگشا در زمینه فیلم‌های چریکی،  مذهبی باشد. ولی متأسفانه فیلم در ارائه اکثر خواست‌هایش ناموفق است، چرا که سازندگانش هرچند خط کار را یافته‌اند، ولی به علت ندانستن زبان سینما و عدم فرهنگ سیاسی و چریکی ناموفقند. آنها حالت کدبانوئی را دارند که برای بار اول بخواهد از روی کتاب طباخی آشپزی کند. حاصل کار معمولاً یا بی نمک است یا سوخته.

ولی بهر حال تلاشی در راه فراگیری این نوع فیلمسازی بود با لحظاتی قابل بحث. حرکت تعاونی گروه سازنده هم در مرحله کنونی سینمای ایران حرکتی بجا و درست بود.»

   
   ****  ... پرواز به سوی مینو و فریاد مجاهد؛ سازندگان هر دو فیلم با نگاهی سطحی و به دور از کوچکترین شناخت و بنیان اجتماعی و سیاسی به وقایع انقلاب اسلامی ایران برخورد کرده بودند که حاصل کار نه تنها جزئی از عظمت انقلاب را نمایان نساخت، حتی پرداخت بسیار ضعیف و ابتدایی هر دو فیلم، به ویژه فریاد مجاهد باعث شد که گروهی از مردم و صاحبنظران سینما، نمایش آن را توهین مستقیمی به انقلاب بدانند...

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
نسخه قابل چاپ