1393/1/6 چهارشنبه
فضاي حوزه علميه در شرايط اختناق دهه 50

در چنين شرايطي ماركسيست انقلابي پيشتاز و جنايتكاري چون تقي شهرام تا مركزيت سازمان باقي‌مانده از جوانان مسلمان ولو التقاطي اوليه، ارتقاء يافت و با انهدام تشكيلات و ترور خونين و ناجوانمردانه اعضاي مسلمان، با دستان خون‌آلود، پرچم به اصطلاح مبارزه ايدئولوژيك را به اهتزاز درآورد و پيروزي كودتاي علمي پرولتاريا را تثبيت نمود و ساواك به دستگيري و شكنجه و قتل ساير جوانان مسلماني كه به مبارزه قهرآميز روي آورده بودند، پرداخت. البته مبارزان كمونيست تا حد توان دوستان ساواكي‌شان را در اين جنايت، ياري كردند.

 
نقش خطير شاگردان حضرت امام در پيشبرد نهضت اسلامي
 دشمن همواره مشغول توطئه و اقدامات خصمانه، عليه شاگردان حضرت امام بود. تعقيب و مراقبت، شنود تلفن، منع سخنراني، بازداشت و شكنجه، تلاش دائمي و معمول ساواك بود. اما مگر با اين ترفندها، دشمن مي‌تواند مرداني را كه با خدا پيمان بسته‌اند، از انجام تكليف باز دارد؟ البته برخي، پس از اولين ضرب و شتم، از همان آغاز درجا زده، به دنبال كار و زندگي و تدريس و تحصيل خود رفتند، و برخي پس از اولين بازداشت و چند ضربه كابل، ندامت پيشه كرده، با بوسيدن عهدنامه مبارزه، درپي كار خود رفتند! عده‌اي هم علي‌رغم تحمل زندان و شكنجه، با گرايش به جريان‌هاي غيرهمسو راه خود را از مسير نهضت اسلامي جدا ساختند و گام در راهي نهادند كه هر دو سويش خسران بود. حضرت امام در اين زمينه فرمودند: «... در طول اين نهضت، اشخاصي، بسياري از مردم نمازخوان، ملا و معتبر و... اينها... در همان يورش اول كه سازمان امنيت برد و يك دسته‌اي را اذيت كرد و زد، راحت‌طلبي را بر بستند و انتخاب كردند و كنار نشستند. حالا يا ساكت كنار نشستند، يا بعضي هم ساكت نشدند و كنار نشستند. يعني موافقت كردند با دستگاه.»
اما اكثر شاگردان حضرت امام، با فداكاري و شجاعت، براي نيل به اهداف اسلامي همه مصائب را به جان خريدند و در مقابل موانع و محدوديت‌ها و اقدامات دشمن، از پاي ننشستند و با تغيير شيوه و اتخاذ تاكتيك مناسب، همراهي خود با نهضت اسلامي را تداوم بخشيدند. فرماندهان نهضت اسلامي با انجام فعاليت هاي مختلف علمي، فرهنگي و عملي، در آماده‌سازي نسل انقلاب اسلامي مي‌كوشيدند و با مشاهده نتيجه موفقيت‌آميز تلاش خود، با تلاش مجدانه‌تر فعاليت الهي خود را ادامه مي‌دادند.

طلاب و نهضت اسلامي

مدارس تحت مديريت شاگردان حضرت امام در حوزه علميه قم از اوايل دهه پنجاه، طلاب بسياري را جذب كرده بودند. اين طلاب در خلال دروس حوزوي، به مطالعه كتب اجتماعي، سياسي و تاريخي مي‌پرداختند. كتب ممنوعه‌اي چون «حكومت اسلامي» و «جهاداكبر» امام خميني به صورت غيرعلني بين طلاب دست به دست مي‌شد. كتاب‌هاي دكتر علي شريعتي در سطح محدودتري اين چرخه را مي‌پيمود. برخي از اساتيد بزرگ و طلاب در خصوص آثار شريعتي نظر مساعدي نداشتند. البته كتاب‌هايي كه مطالعه و نگهداري يا توزيع آنها، جرم سنگين‌تري داشت به شيوه‌هاي ديگري در دسترس طلاب قرار مي‌گرفت. در مدرسه رضويه، زيرزمين بزرگي كه به انبار وسائلي چون لحاف و پتو و ساير وسايل تبديل شده بود، در توافقي نانوشته، محل توزيع چنين كتبي بود. كتاب راه انبياء راه بشر، امام حسين، فن مبارزه با پليس و مبارزه چيست و دفاعيات بنيانگذاران سازمان مجاهدين، نيمه‌شب‌ها، مخفيانه در آن زيرزمين مطالعه مي‌شد. برخي از طلاب نيز مطالعه كتاب‌هايي مثل شناخت و اقتصاد به زبان ساده مجاهدين خلق را به بعد از گذراندن درس اصول فلسفه و روش رئاليسم علامه طباطبائي و استاد مطهري موكول كرده بودند. كتابهائي چون مناظره دكتر و پيرشهيد سيدعبدالكريم هاشمي‌نژاد انقلاب تكاملي اسلام جلال‌الدين فارسي، محمد خاتم پيامبران حسينيه ارشاد، صلح امام حسن(ع) آيت‌الله خامنه‌اي و كتاب‌هاي دكتر شريعتي، با نگراني امنيتي كمتري، مخفيانه در حجره مطالعه مي‌شد. يكي از ابزارهاي بيداري، ضبط صوت و نوار كاست بود. در مدرسه رضويه و حقاني، ايستگاه پله، محل توزيع نوارهاي كاست سخنراني‌هاي امام خميني، دكتر شريعتي و درسهاي تفسير و سيره امامان شيعه حضرت آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي بود. نوارها با برچسب هزينه، بر روي جعبه‌اي در ايستگاه پله قرارداده مي‌شد و كساني كه لازم داشتند، بدون رؤيت و شناخت توزيع‌كننده، با قراردادن وجه مربوط بر روي جعبه، كاست مورد نظر را برمي‌داشتند. دوستاني كه نوار مفيدي در اختيار داشتند بدون اينكه شناسايي شوند نوار خود را در اين چرخه توزيع قرار مي‌‌دادند. هنوز دستگاه‌هاي پرسرعت تكثير نوار وارد بازار نشده بود و ناچار وقت زيادي صرف تكثير نوار مي‌شد. جمع كوچك ما در پي پيشنهاد ابتكاري يك تعميركار ضبط صوت، تعدادي دستگاه ضبط صوت فيليپس هلندي روميزي كوچك تهيه و به وسيله رابط به يكديگر وصل كرده بود. در قسمت زيرين اين نوع ضبط صوت، زير دريچه‌اي كه با چند پيچ باز مي‌شد، پيچ گردان كوچكي قرار داشت كه با پيچاندن به سمت راست، دور چرخش نوار افزايش يافته و كاست 60 دقيقه‌اي، ظرف 20 دقيقه به آخر مي رسيد. چرخه آبشاري ضبط‌ها، همه به صورت يكنواخت، با آخرين سرعت نوار تنظيم شده، يكي از آنها، در وضعيت OUT (فرستنده) و بقيه ‌IN (در نقش گيرنده)، قرار مي‌گرفت و كار تكثير، با وقت كمتري، صورت مي‌پذيرفت.

منبع: روزنامه كيهان – شنبه 10 اسفند 1392- صفحه 6- شماره 20724

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
نسخه قابل چاپ